Published under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
Encoding of this text has followed the recommendations of the LombardPress 1.0.0 guidelines for a diplomatic edition.
Peer Reviewed
Created file for the first time.
hic oritur quaestio Ista est distinctio quarta quae sic continuatur ad
praecedentem quia postquam
trinitate consequenter in hac parte determinat de earum origine et alienitate
et dividitur in 4or partes secundum quod 4or facit
rationem 3o respondet ad dubitationem et 4o ponit argumenti solutionem 2a ibi si enim
deus genuit deum 3a ibi ad quod respondentes dicimus 4a ibi nunc ad prae
missam
dubitationem seu quaestionem et hoc sit in generali divisio istius distinctionis
Utrum prius aeternaliter deus genuit deum quam produxit temporaliter
ens
quod non quia deus non genuit deum ergo consequentia tenet
et antecedens probatur quia non genuit alium deum a se ergo non genuit deum tenet
consequentia quia nihil se ipsum potest generare nec alium quia tunc essent plures dii igitur
2o si alium a se deum genuit sequitur quod
istum alium a se gigneret quam alterum consequens est falsum quia nulla talis est
ratio reperibilis nec dabilis pro uno quin aeque concludat de altero
finitis
quia filius est in
incepit esse
esse etc sequitur quod non incepit esse in hoc instanti quod est falsum
in hac distinctione quia aeternus pater aeternus filius
etc
licet
aliquid tamen concepit virgo mater quod non genuit deus pater prima patet quia idem est filius
dei patris et virginis matris 2a patet quia carnem christi virgo concepit et illam
non genuit deus pater
incepit esse christus prima pars patet quia filius fuit aeternaliter 2a patet quia temporaliter
incepit homo ergo temporaliter incepit esse christus tenet consequentia quia sicut anima rationalis
et caro unus est homo ita deus et homo unus est christus
homo fuerit aeternaliter tamen quidquid est homo incepit esse homo temporaliter
non sequitur demonstrato christo hoc fuit aeternaliter ergo non incepit esse homo tem
poraliter
patet ex eodem medio quia humanitas christi incepit esse temporaliter
aliud corollarium licet christus tam
est filius prima patet quia quam
2a patet quia contingenter est
denter
probabile in divinis plures filios non esse tamen solum deum patrem
gignere unicum filium sibi coaeternum et consubstantialem est
medium nobis evidens patrem gignere unum filium inferens potest inferre
aequaliter filium producere alium filium quia omnes tres personae sunt eiusdem perfec
tionis
omnipotentiae et activitatis 2a patet in distinctione praesenti Item patet per
capitulo 2o filius est deus de deo
sed non nisi per generationem ergo
pater produxit seu gignit unum solum filium sibi per omnia aequalem ergo sic
esse est
primum corollarium quod
non plus potest hic in via nobis demonstrari unum filium quam infinitos ge
nerari
patet per conclusionem
divinis esse patet quia sola fide tenetur quod sint tantum duae scilicet generatio et spiratio
3m corollarium sicut multa sunt
sic multa sunt impossibilia quae et contradictionem
per solam rationem naturalem patet prima pars de articulis fidei
quia patrem non generare filium includit contradictionem latentem quam nullus in solo lumine
naturali potest alteri illustrare aut demonstrative ostendere
filium aeternaliter genuerit tamen non proprie dicitur quod post eius generationem
produxerit prima patet per dictam dominus dixit ad me
filius meus est tu ego hodie genui te
ad intra mensuratur instanti aeternitatis ergo termini importantes lapsum seu differentias tem
poris
non proprie dicuntur de divinis tenet consequentia quia post ante quando et similes termini concernunt
temporis differentias antecedens patet per
iste divisiones seu dimensiones temporalium spatiorum quaeItem idem
usitate et proprie dicunturtempus a motu siderum ceperunt unde etiam deus cum instituit
dixitet sint in signa et tempora et dies et annos
corollarium licet deus pater ante rerum
res creata sibi coeterna fuit prima patet sicut conclusio quia sicut in aeternitate non est post sic nec
ante 2a patet quia aliter deus non produxisset ab deus
etc
creavit
genuit et tamen generare non incepit pater quia in instanti aeternitatis pater generat et
numquam ante illud quia ante illud nullum fuit aliquid instans
instanti filium generat et numquam post illud generabit tamen ipsum generare non desi
net
nec desinit patet ex eodem fundamento de instanti aeternitatis quia post illud instans
nihil est vel erit
factum temporaliter deus genuit deum filium aeternaliter patet sumendo ante dicto modo
primam conclusionem in divinis nullus est motus ergo nec generatio tenet consequentia quia omnis motus est generatio antecedens patet
est
ergo filius non fuit aeternaliter patet consequentia quia pater solum novit
ut patet per
telligendi
cognitionem
ergo generat cum sapientia aut sine sapientia si primum ergo idem est terminus a quo producit et terminus
ad quem producit quod non videtur verum si sine sapientia ergo pater ignoranter producit
filium quod est falsum
posterior ipso esse sed generare filium est denominatio vel ratio alia ab esse dei ergo posterior
igitur est ibi prius et posterius maior probatur quia in divina essentia est ordo quidam rationum e
essentialium secundum
quam intelligere et intelligere quam velle sed haec natura generationem filii praecedunt ergo
quod habet rationem principii aliquo modo praecedit suum principatum sed pater respectu filii et intelligere
patris respectu dicere eius habet rationem principii ergo aliquo modo praecedit
est commune tribus suppositis et non dicere ergo prius est intelligere ipso dicere
negatur consequentia ad probationem dico quod non omnis generatio est motus sicut patet de ista
secundum
perfectionem
et species perfectionem et tunc genus illud non dicitur de deo sed bene species sicut
in proposito patet de generatione et motu quandoque econverso et tunc genus dicitur de deo sed species
non sicut totum universale dicitur de deo et totum integrale non quia deus non habet partes
quandoque tam genus quam species dicunt perfectionem et tunc utrumque convenit deo
patet quod dato quod motus sit superius ad generationem et genus tamen non sequitur generatio
dicitur de deo igitur motus
genuit nisi christum qui secundum humanitatem potest dici creatura ut dicit
3ii aliter dicetur ad hoc insequentibus
quod notitia patris in se ipso non est prior notitia in filio ymmo est eadem essentialiter
alium deum tamen generat deum filium qui est alius personaliter tamen non est alius
deus
concedo consequentiam rationem huius assignificando per hoc quod pater totam latitudinem cognitionis
in esse producit dicendo unum verbum ideo non sunt plura verba nec plures filii
titudinem
immensam cognitionis produxerit filium istum quam alium
n est
hoc memoria fecunda et non alia potest esse fecunda
sic posset dicere quilibet de quolibet homine quod in ipso est tantum una memoria fe
cunda
et tamen eius sunt plura verba
rationem cum memoria intelligentia et cognitio sint in filio sicut in patre ideo dico aliter
quod nulla ratio est nobis nota quare pater generat istum et non alium quae ratio se
habeat tamquam antecedens nobis notum ad inferendum illud consequens quia data quacumque ratione
tali aequaliter inferretur de filio et spiritu sancto
Ad 2m dicitur quod generat cum sa
pientia
ad bonum sensum et ad improbationem negatur consequentia Item dicitur quod si idem sumitur essentialiter
conceditur consequens si personaliter negatur consequentia
pro persona ergo sicut conceditur tres esse personas ita tres deos negatur consequentia quia non
admittit illas ecclesia aequaliter
negatur consequentia ex quo sequitur quod non bene nec sufficienter exponitur iste tertius incipit per istas
propositiones
sed debet dici
parte praedicati
rationum essentialium dicitur quod talis ordo intrinsece nullo modo est amittendus nec
sic ponit in trinitate
quidquid sit de consequente negatur consequentia quia nec vivere praecedit intelligere nec intelligere
velle nec velle praecedit dicere quia ut dictum est nulla est ibi prioritas
nec posterioritas
concedendum quod deus genuit se deum vel alium deum
deus pater genuit deum quod non est pater
esse unum deum unam substantiam unam essentiam et econverso unam essentiam esse tres
personas et hoc probat
ab aeterno et ante
secula creata sum
clarifica me pater claritate quam habui priusquamet cunctae aliae similes possunt adduci ex quibus patet quod termini
mundus fieret